Laatste nieuws

Nederlandse E-commerce verduurzaamt verpakkingen

Papier-& kartonsector en Thuiswinkel.org slaan handen ineen!

VNP Dagelijks gebruik 0277Binnen de e-commercebranche is veel ruimte om innovatiever en duurzamer om te gaan met verpakkingen. In het kader van de samenwerkingsovereenkomst ‘energie besparen’ tussen RVO.nl en de VNP is met Thuiswinkel.org een interactieve handleiding opgesteld om webwinkels handvatten te geven om in te spelen op ontwikkelingen met betrekking tot duurzaam verpakken.

 

250 miljoen pakketten
Per jaar worden ongeveer 250 miljoen pakketjes verzonden. De toenemende groei van de thuiswinkelmarkt en technologische mogelijkheden maken het voor e-commercebedrijven makkelijker en aantrekkelijker om in te zetten op duurzaam verpakken. Aansluitend op het brancheverduurzamingsplan van Thuiswinkel.org is een interactieve handleiding ontwikkeld waarin verschillende verpakkingsleveranciers hun ‘best practices’ op het gebied van duurzaam verpakken benoemen en waarin praktische tips staan waar webwinkels direct mee aan de slag kunnen. De VNP is de initiator en aanjager van dit project.

Achtergrond
In de samenwerkingsovereenkomst tussen RVO.nl en de VNP worden naast de samenwerking met Thuiswinkel.org op het vlak van energiebesparing ook ketenprojecten met partners buiten de papier- en kartonsector uitgevoerd. Dit zijn branches/sectoren die met de inzet van papier- en/of kartonproducten een verduurzamingsslag willen maken. Voorbeelden zijn een samenwerking met de ANWB ten behoeve van de verduurzaming van zijn papieren uitgaven en ‘Duurzaam Tijdschrift’, een project dat de milieu-impact van een tijdschrift fors reduceert.

De interactieve handleiding van de e-commercesector vindt u aan de rechterzijde van deze pagina.